torsdag 7 december 2017

Monogamt förhållande

Skapa konto med e-post. Fyll i din e-postadress och ett valfritt lösenord för att skapa ett konto. Du kan sedan börja spar ord i egna listor direkt.


Finns flera sorters öppna förhållanden , monogami betyder att man har en partner så det förlorar inte sin betydelse, nej. Ett öppet monogamt förhållande är INTE samma sak som ett öpper polygamt, därför kan man inte bara säga öppet förhållande. Anna Jarl lever i ett icke- monogamt förhållande , en relationsform som har blivit allt vanligare. Anna Jarl berättar att en partner är någon som hon vill investera sin tid i och ha ett långt förhållande med. Jag tror inte att människan är gjord för att endast leva i ett monogamt förhållande.


Men trots att det var helt nytt, var det inga stora frågetecken när Anna väl blev introducerad för polykonceptet. Och får man dejta kompisars ex. Vi har inget öppet förhållande tycker hon, utan det här är en speciell grej, en engångsföretéelse. Att exklusivt älska en enda fungerar inte för 26-åriga Andie Nordgren. Tvåsamhet skapar maktkamper och osäkerhet.


Monogamt förhållande

Hon har därför suddat ut. Monogamt förhållande , polygami? Iaf är den det för mig. Terri Conley, psykolog på University of Michigan i USA, uppskattar att fem procent av amerikanerna lever i ett icke- monogamt förhållande , skriver attn. Jag har många vänner som lever som poly och i anarkist förhållanden.


Dock träffade jag min man för år sedan. Han kändes med en gång tillräcklig. Att jag inte behövde någon annan än honom. Det fungerade bra det med.


Ett monogamt förhållande mellan två personer, och speciellt i form av giftermål, har varit en grundläggande förening i de flesta samhällen. Trots detta finns det många personer som beslutar sig för att inte vara i ett förhållande , oavsett om det är för en specifik tidsperiod eller resten av livet. Till en början levde Anna och hennes sambo i den “klassiska normen” och var ett monogamt par och dejtade bara varandra.


I ett monogamt förhållande kanske det helt enkelt har varit allt vilket blir något att prata om när det handlar om öppna relationer. Hur kan ni öppna upp ert förhållande på bästa sätt och vad vill ni dela med andra och vad är unikt för er relation? Sofia framhåller svartsjuka som ett grundläggande problem hos många par och att det kan förstöra förhållandet oavsett om man är i en monogamt eller polyamoröst förhållande. Jag tillhör ju de som vill leva i ett monogamt förhållande och som tycker att det är fruktansvärt om min man skulle knulla andra vid sidan av och ljuga för mig som definitivt tycker att det är jävligt illa att hoppa i säng med andra, gammalmodig eller inte men jag är hellre singel än att ha en sådan man, för mig är sex något man.


Själv har hon aldrig varit en svartsjuk person. Definition från Wiktionary, den fria ordlistan. Hoppa till navigering Hoppa till sök. I Sverige är det okej att vara i ett förhållande med flera personer. Men när det kommer till att gifta sig är det endast accepterat att vara i monogamt förhållande.


En viktig punkt i det hela är även huruvida personerna ärver efter varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg