tisdag 26 december 2017

Krönika om skolan

Se foton på gamla klasskamrater! Krönika av en elev på KF. Det tar ett tag för oss människor att inse att skolan faktiskt är viktig, att man behöver en utbildning. För vissa är det bara en självklarhet, man glider igenom skolan på en räkmacka, med bra betyg och en ljus framtid framför sig. För andra är det betydligt svårare.


Om man tappar bort sin penna så kan man inte skriva, så då får man dåliga betyg och då får man inget jobb när man går ut skolan och då svälter man och dör.

Det är rektorn på en skola som ska bedöma om en elev är i behov av svenska som andraspråk, vilket är en bedömning som – i min erfarenhet – sällan sker i skolor där majoriteten av elever inte är etniskt svenska. Istället får alla elever med någon form av invandrarbakgrund läsa ämnet. Det enda vi gör om dagarna är att plugga, även på loven vi har, då skolan är mycket svårare i dag än vad den var förr, vi har knappt tid för aktiviteter eller vårt sociala liv då vi ständigt fokuserar på skolan och att klara våra prov. Vi är alla medvetna om att vår skolgång är viktig, en betydelsefull och till och med avgörande grund i våra liv. Kunskap är nyckeln, lärdom är vä.


Läs mer: Elever i årskurs tänker tillbaka på sin skolgång. Den bästa skolhjälpen. Tänk alltid på att anpassa språket efter läsaren.

Om du ska skriva en krönika i skolan ska du inte försöka imponera på läraren med krångliga formuleringar och or utan skriv så att du känner dig bekväm. Våga också utnyttja friheterna man har när man skriver en krönika : skriv så att det känns roligt och inspirerande. Skolverket har beordrat alla skolor att skapa regelsamlingar. Bra är att det skapar en diskussion, men efter att ha surfat runt på webben och läst en massa regler om snöbollskastning så undrar jag om det inte finns bättre lösningar.


Och för övrigt anser jag att man inte ska förbjudas tala sitt eget språk i skolan. Detta är den nya skolan , där både mamma och pappa och barnen ska vara så inblandade att det nästan blir lite fånigt. Det märks på utvecklingssamtalen.


Förr om åren hette det kvartssamtal och då träffades läraren och föräldern enskilt för att prata om hur det egentligen går för barnet i skolan. Föräldrarna fick veta sanningar. Om jag skulle skriva en krönika idag hade jag kanske skrivit om Madeleines förlovning.


Inte för att stjäla ämnen (haha), men för att bli inspirerad. Det är svårt att skriva en krönika bara sådär när man inte egentligen vet vad man vill skriva om eller inte direkt har en åsikt om något. Några av er ska skriva en krönika i skolan , andra är sugna på att försöka skicka in sina texter till en tidning. HÄR har jag skrivit kort om hur man kan gå tillväga för att bli krönikör). Jag vill påpeka att jag faktiskt inte vet hur en krönika ska skrivas, egentligen.


Alltså hur “reglerna” ser ut. Det omtalade obligatoriska skolvalet röstades exempelvis igenom med en enda rösts marginal.

Jag kommer inte ihåg så mycket från det första året i skolan. Som en fortsättning på inledningens sportmetafor är frågan om skolan någonsin kommer att bli en homerun för Borås. Vi fick en uppgift i skolan att skriva en krönika om valfritt ämne.


Så jag tänkte att jag kan lägga ut den på bloggen. Det är min första krönika som jag har gjort så den är inte så jättebra menmen. Det pratas om mobbing både i skolor och på arbetsplatser.


Varför finns det folk som vill mobba andra? Mobiler är dock ett studiemedel i skolan nu för tiden, men då har de flesta skolor datorer eller iPads, därför har vi inget behov av mobilerna eftersom vi har tillgång till internet på datorerna. Efter mycket reflekterande kring det här problemet för elever, så vill jag uppmana skolor att införa mobilförbud för elevernas eget bästa! KRÖNIKA : Därför suger betygssystemet Betygssystemet är krångligt, stressande och orättvist. Finns det någon som tycker att det är bra?


Tafa Nadir, elev på Enskede skola. Människor tycker om att ta kontrollen själva. OnT: En krönika är ju som ett kåseri och är mer åt det avslappnade, humoristiska hållet vad gäller texter.


Man behöver inte hålla sig till fakta utan kan med gott samvete lätta på mameluckerna och dra en riktig skröna om man så vill. Det är inte för intet det är min favorittyp av text! Du stiger på bussen och tar gratistidningen Metro som du brukar göra. Du sätter dig ner och läser.


Plötsligt börjar du tänka på allt som är gratis i Sverige. Biblioteket, skolan , universitetet och mycket kultur t ex. Du berättar om händelsen och skriver om vilka stora möjligheter vi har i Sverige, bara vi tar chansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg