En viktig del av ett aktivt ledarskap är att hantera konflikter. Thomas Lundqvist delar med sig av åtta konstruktiva metoder för att förebygga och lösa konflikter på arbetet. Arbetstidsstudier visar att ledare lägger upp till av sin arbetstid på att lösa konflikter. Det motsvarar den tid du är på semester varje år.
Att bara hantera konflikterna är så klart inte tillräckligt.
När du sitter med i ledningsgruppen måste du även lära dig att dämpa smällen. Hantera konflikter – lösa upp och förebygga. Konflikter finns hos oss och i vår omgivning dagligen. Många av de konflikter som vi möter kan förebyggas. Det krävs arbete för att förebygga konflikter men det innebär inte att undvika konflikter.
I internationellt samarbete och med vår egen erfarenhet som grund vill vi söka mer verkningsfulla, och nya, sätt att förebygga väpnade konflikter. Ett nytt förhållningssätt, en kultur för förebyggande måste prägla våra insatser i detta arbete. Hur kan vi förebygga att dessa konflikter uppstår?
Hur ska vi hantera de konflikter som ändå uppstår i arbetsgruppen? Se till att ni landar i några gemensamma förhållningsregler för er konflikthantering som ni är överens om. Fler kvinnor måste delta i arbetet med att förebygga , hantera och lösa konflikter. Att förebygga konflikter i arbetsgruppen är chefens jobb. Den enskilt viktigaste framgångsfaktorn för dig som chef är att fånga tidiga signaler på konflikt och därmed kunna ta tag i situationen tidigt.
Var uppmärksam på vantrivsel, grupperingar, syndabockar, dubbelarbete och misstag och undvikande av personer och situationer. Genom att skapa ett arbetsklimat där man anstränger sig att tolka varandra positivt, där man försöker sprida en positiv känsla och där man bekräftar varandra minskar risken för konflikter. Det finns mycket att vinna på att förebygga konflikter.
Ordet konflikt betyder sammanstötning. I Svenska Akademins ordlista definieras det somotsättning, tvist, strid. Konflikt är ett negativt laddat begrepp som förknippas med vånda och besvär – konflikter anses svåra.
Men egentligen är en konflikt i sig neutral – det är två viljor eller behov som krockar helt enkelt. Antologin Konflikthantering i professionellt lärarskap syftar till att utveckla lärares kunskaper om hur man kan förebygga , förstå och hantera konflikter samt analysera olika konflikthanteringsprogram. Fem av bokens nio kapitel behandlar centrala perspektiv på och teorier om konflikter och konflikthantering.
Vi måste sträva mot en långsiktig och hållbar konflikthantering i skolan för att kunna förebygga , hantera och åtgärda konflikter. Det går inte att göra punktinsatser i konflikthantering.
Man måste ha en dynamisk konflikthantering som ständigt är i rörelse. Vi försöker att förebygga konflikter , men de förekommer ju ändå hela tiden. Jag tror att man måste vara där när det händer, helst ska man vara två vuxna som ser.
Det är på ett sätt lättare med små barn, för då handlar det mycket om att de tar varandras leksaker. Hur hanterar lärarna på de utvalda skolorna konflikter ? Hur fungerar konflikthantering på dessa skolor? Se också till att utreda sådant som har hänt och använda erfarenheterna till att förebygga att det händer igen.
Alla som arbetar med människor påverkas av risken för hot och våld i arbetet, det gäller särskilt i arbeten där människor befinner sig i utsatta lägen och mår dåligt. Det handlar delvis om att bli konfliktmedveten men också att lära förstå de strategier och medlingstekniker som finns för att förebygga konflikter som kan uppstå. Konfliktteman, som frågor om struktur, bemötande, fördelning.
Medorsakande faktorer, som brister i arbetsorganisation och personlighetsstruktur hos konfliktdeltagare. Heta” eller ”kalla” konflikter. De frågor som behandlas utgår från aktuell nationell och internationell forskning inom området och analyseras utifrån förhållandet mellan indivi grupp, organisation och samhälle.
Kursen ger även fördjupad förståelse av och kunskap om faktorer som har betydelse för att förebygga och hantera konflikter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.