måndag 3 juli 2017

Konflikthantering på jobbet

Konflikthantering på jobbet

Konflikthantering på arbetsplatsen. Du ska inte ”vinna” en konflikt på jobbet. Att vinna en konflikt innebär bara att du uppnår det resultat du vill, oavsett vad den andra parten vill och tycker. Eftersom de underliggande problemen därmed inte lösts kommer de att dyka upp igen förr eller senare. Rätt hanterade konflikter på jobbet kan leda till utveckling av arbetssätt och relationer.


Lär dig förstå en konflikt, och grunderna i konflikthantering. Många konflikter beror på missförstånd. En olöst jobbkonflikt ställer till det för både individerna och arbetsplatsen.


Den kan leda till sämre effektivitet och kreativitet, personligt lidande och dåligt klimat på jobbet. Kanske handlar det om avundsjuka, brist på bekräftelse eller privata problem som spiller över på jobbet. För även samtal i hela gruppen, om inte annat i förebyggande syfte för att komma överens om spelregler och vilka beteenden som är accepterade. Det finns inget tvivel om att det i alla gruppkonstellationer, förr eller senare, kan uppstå konflikter.


Som chef eller ledare är medlande i konflikter en utmaning som kan jämföras med att gå på lina. Så vad är då receptet för att konflikthantering ? Hur blir man personalavdelningens Henry Kissinger? Ibland uppstår friktion och problem. SVT Nyheter ringde upp konfliktlösnings-experten Thomas Jordan och ställde några frågor om vad man kan göra när det blir bråkigt – eller någon blir mobbad – på jobbet.


Tänk också på att reglera vilka sociala regler som gäller på arbetsplatsen, såsom att vi alltid hälsar på varandra, bemöter varandra med respekt och värdighet. Vi måste även vara tydliga med att ett negativt kroppsspråk med blickar, miner och skakande på huvudet inte är acceptabelt. Vår erfarenhet är att det är viktigt att först göra en bedömning av vilka åtgärder som är mest lämpade innan man går in med insatser. I värsta fall blir du sjuk. Rädslan leder i sin tur till ilska, som ytterligare spär på problemen.


Andra känslor i en konflikt kan vara skul skam, antipati, stolthet och avundsjuka. Med ABC-modellen kan man komma fram till hur en konflikt på jobbet kan lösas, eller åtminstone dämpas. På Göteborgs Universitets server ligger den i vårt tycke bästa artikelsamlingen om konflikthantering på arbetsplatsen.


Sidan administreras av docent Thomas Jordan som lagt ut sina egna mest använda arbetsblad och teorier för fri nedladdning utan kostnad. Läs också: Se upp för psykopater på jobbet. Psykologerna Alan Downs och Victor Hill har tittat närmare på dessa narcissistiska ledare och kommit fram till att de kan nå kortsiktig framgång – men på längre sikt gör det troligen stor skada för företaget.


Tänk på att alla människor har sin egen ”sanning” som du möter på jobbet eller privat. Det blir mindre konflikter om man lyssnar istället för att avfärda andras sanningar som ”fel”. Kanske kan ni enas om något spår ni båda tycker det finns någon sanning i. Vivian Rössner Wejke vet. Hon är expert på konflikthantering och författare av boken ”Nästan slagen – att bemöta aggressivitet i arbetslivet”.


Bli inte otrevlig tillbaka, det gör ofta saken värre. Thomas Jordan framhåller samtidigt att stress inte per automatik leder till att vi mår dåligt. Det kan också vara tvärtom. På en stressig arbetsplats kan vi också känna tillfredställelse över att kunna prestera på topp och göra.


Läs orden konflikt, konflikthantering och konfliktlösning och fundera i några sekunder på vad du tänker att skillnaden är. Troligtvis har du inte haft tillfälle att stanna upp och fundera på hur du definierar begreppen. I så fall kan dina följande tankar bli revolutionerande för resten av ditt liv.


Uppsatser om KONFLIKTHANTERING På JOBBET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg