tisdag 27 juni 2017

Delad vårdnad spädbarn

Enskild vårdnad – Innebär att en av föräldrarna ensam har vårdnaden om barnet. Idag har modern alltid enskild vårdnad då ett barn föds och föräldrarna är ogifta. Ni delar på barnbidraget om ni har gemensam vårdnad. Barnbidraget betalas ut automatiskt.


Ni anmäler vilken förälder som ska få bidraget.

Läs mer på Försäkringskassans webbplats. Menar du delad vårdnad (som är samma som gemensam vårdnad )? Om ni inte är gifta, får han inte gemensam vårdnad automatiskt, du måste gå med på det eller han måste stämma i rätten. Och får han GV är hälften av f-ledigheten hans, om han inte är snäll och skriver över av hans dagar till dig (alla utom 60). Idag läste jag en artikel om en amerikansk studie.


Den visade att spädbarn till föräldrar med delad vårdnad hade sämre anknytning till sin ”huvudsakliga vårdnadshavare” (eller båda) om de sov borta från den ”huvudsakliga vårdnadshavaren” en eller flera gånger i veckan. Nu är jag superorolig att detta är en risk för mitt barn. Jag skulle rekommendera att ett spädbarn bor hos ena föräldern och att den andra kommer och hälsar på så ofta det går, helst dagligen.

När barnet blir 1-år och har anknytning till båda föräldrarna kan man börja dela upp vårdnaden mellan sig, men med uppsikt över hur barnet reagerar på förändringen. För ett tag sedan blev hans fru gravid. Delad vårdnad är gemensam vårdnad. Om föräldrarna skiljer sig eller separerar fortsätter de ändå att ha gemensam vårdnad , om de inte båda motsäger sig det.


Mitt ex tjänar mer än dubbelt så mycket som mig. Han köper saker till barnen som kostar alldeles för mycket för mig och min ekonomi men kräver att jag ska betala hälften. Ifall det döms till enskild vårdnad i domstol är det i åtta fall av nio mamman som får den. Från hälften ner till en tredjedel. Vid ensam vårdnad är det en vårdnadshavare ensam som beslutar i sådana frågor.


Gemensam vårdnad innebär att båda vårdnadshavarna beslutar i frågor som rör barnet. Fördelarna med delad vårdnad. Att välja detta alternativ har flera fördelar för en familj: Det respekterar barnens rätt att ha fortlöpande kontakt med båda föräldrarna.


Det möter det känslomässiga behovet av en moders- och fadersfigur. Beslutet att ha delad vårdnad kan minska spänningen mellan föräldrarna. Umgängessabotage ledde till ensam vårdnad för den andre parten. I mitt jobb ser jag ibland att vårdnadshavare utövar någon slags dold makt över vissa umgängesföräldrar.


Att förlora vårdnaden är för de flesta ett bevis på att personen har varit kriminell, missbrukat, varit passiv eller utövat olika typer av sabotage.

En flytt med barn kräver många förberedelser, speciellt om du har delad vårdnad efter att ha flyttat isär. Alla beslut som har ingripande betydelse för barnets framti som exempelvis var barnet ska bo eller var hen ska gå i skola, ska gemensamt fattas av båda vårdnadshavare. Ansök om vårdnad , boende eller umgänge.


God man och förvaltare. Flytta vid gemensam vårdnad om barnen. Vad är det egentligen för regler som gäller när den ena föräldern vill flytta och föräldrarna har gemensam vårdnad ? Får man flytta var man vill?


Får en förälder ta med sig barnet till en annan kommun? Regler vid flytt med barn vid gemensam vårdnad och växelvis boende. Jag undrar om det är rätt att vi ska dela lika på alla kostnader gällande barnen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg