onsdag 26 april 2017

Starkskör personlighet

Psykologen Elaine Aron har forskat på HSP, högkänslig personlighet , i år, och är också den som myntat begreppet. En person med högkänslig personlighet kallas också starkskör , sensitivt begåvad eller orkidébarn. HSP - Highly Sensitive Person, Högkänslig, Starkskör eller orkidébarn. Alla är uttryck för speciellt känslobegåvade människor - extra känsliga personer som reagerar starkare än andra – både på stress och på stöd.


Starkskör personlighet

Det är den amerikanska psykologen och forskaren Elaine Aron, som myntat begreppet Highly Sensitive Person. Om du är en högkänslig person eller har ett högkänsligt barn har du kommit rätt! Tanken med den här webbsidan är att informera om just högkänslighet.


Välkommen till Sveriges förening för högkänsliga! SFH - Sveriges förening för högkänsliga är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening. Vi starksköra tillhör för det första den femtedel av normalfördelningen vars hjärnor bearbetar intryck på ett djupare sätt än andras (detta har man forskat på, på både människor och djur, högkänslighet kallas det). Normalfördelning, ja, vi är alltså normala, skönt!


Starkskör personlighet

Men också extra hudlös. För Dagen berättar hon också om hur kyrkan var en svår miljö för ett högkänsligt barn. Själva kallar de sig ” starksköra ”. I sin bok skriver de om den svåra konsten att hitta balans mellan de båda sidorna av personligheten. Maggan Hägglund skapade begreppet starkskör när hon förstod att hon var en högkänslig person. Ena dagen som Stålmannen och andra dagen som en våt fläck.


Efter att ha ägnat en stor del av sina liv och ett antal år i terapi åt att hitta en balans mellan den starka respektive sköra sidan av personligheten , har Doris Dahlin, till vänster, och Margareta Hägglund skrivit en bok om den svåra konsten att leva som ” starkskör ”. HSP och vill ta reda på hur väl det stämmer överens med din personlighet ? Eller är du säker på att detta passar in på dig, men vill veta vilken grad av högkänslighet du har? Att vara HSP är ingen nackdel – här listar vi fördelar! Känner av stämningen först, kan vara (eller misstas för att vara) blyga och tillbakadragna. Utåtriktade och sociala samtidigt som man är inkännande och tar in allt som händer och sker runt omkring en.


När jag hoppar på bussen för att åka hem senare på kvällen ser jag att den ser ungefär likadan ut som bussen jag brukar åka för att ta mig från byn där jag. Eftersom det inte är en del av normen att vara högkänslig kan det ibland vara tufft att vara starkskör. Precis som det ibland kan vara tufft att vara chef. Kom ihåg att du inte är ensam om någon av de två delarna. Våga prata med din egen chef om hur du är och hur din personlighet påverkar och påverkas utav jobbet.


Min populära artikel om högkänslig personlighet fortsätter att spridas. Har fått tack av personer som nu förstår sig själva eller sina barn. Jag har fått höra att även psykologer och likannde läst den, att den hjälper dem i deras arbete. Tack igen, Miichael för dina ord. Jag är högkänslig, HSP, och jag känner igen mig helt i din beskrivning.


Starkskör personlighet

Inte bara högkänslig utan också starkskör. Det är jobbigt men jag blir glad för små saker och kan njuta av vacker natur samt musik. Leva mig in lätt i bokens och filmens värld. Kan förstå hur andra känner.


Drunkna inte i dina känslor är en bok om högkänslig personlighet (HSP) och hur man kan lära sig att hantera denna. Den är skriven av två journalister som utgår mycket från sina egna erfarenheter. Hon är utåtriktad och social och kan - variera mellan att känna sig stark och skör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg