Samtalsmetoder är ett samlingsbegrepp för den mer tekniska delen av den kommunikativa kompetensen och beskriver metoder att genomföra ett professionellt samtal. De som Malin Anniko, doktorand vid Örebro Universitet, lyfter är: aktivt lyssnande, spegling, sammanfattningar, enkel och direkt uppmuntran, kroppsspråket och frågor. Du får öva på samtal i olika situationer och får testa dina nya kunskaper genom olika kommunikativa utmaningar. Oavsett vilken kurs du väljer kommer du med all säkerhet känna dig inspirerad och full av nya insikter efter kursens slut.
Att människor erfar, förstår eller uppfattar samma sak på olika sätt beskrivs inom variationsteorin som en skillnad i hur olika aspekter av det som lärs (lärandets objekt) ”träder fram” och blir urskilda. Vårt medvetande är så beskaffat att vi inte kan ta fasta på allt på samma sätt och på samma gång.
Tänk om jag inte säger ”rätt” sak. Glöm då inte att påminna dig själv om att det som är bra för alla barn är extra viktigt för barn som har problem av olika slag. Ett klimat under samtalet som präglas av värme, äkthet och empati är viktigare än det mesta.
Vidare ingår ett litteraturseminarium där olika kommunikativa grundbegrepp och deras tillämpning diskuteras, och relateras till den professionella samtalsledarens roll. Olika samtalsmetoders teoretiska utgångspunkter examineras genom en hemskrivning, där de egna dokumenterade samtalen utgör en värdefull grund. Ledande frågor innehåller detaljer eller aspekter som barnet tidigare inte själv har sagt, frågor som kan besvaras med ett ja eller nej eller alternativa svarsmöjligheter. Vid ledande frågor finns risken att de på olika sätt och i olika grad är påverkade av den vuxna.
Olika typer av samtal Att barnet får information är en grundläggande förutsättning för att barnet ska kunna bli delaktigt I ett stödjande samtal får barnet möjlighet att ge uttryck för och formulera sig om sin situation, sina tankar och känslor. Vi lyfte därefter gruppers olika utvecklingsfaser utifrån Susan Wheelans modell med utgångspunkt från hur samtalsledarrollen kan förändras över tid beroende på var gruppen befinner sig.
Genom att konkret prova samtalsmodellen ”Fyrklövern” fick lärarna både besvara och ställa frågor kring vad de såg som sina styrkor och. En persons matvanor består av flera olika komponenter, såsom näringsämnesintag, livsmedelsval och matlagningsmetoder. Att det finns så många komponenter att ta hänsyn till kan vara en del av förklaringen till varför det krävs kvalificerat rådgivande samtal för att stödja personer att förändra sina matvanor. I denna studie är jag främst intresserad av att undersöka hur deras tankar går kring metoder och metodanvändning som ska driva deras arbete framåt. Jag blev medveten att det finns bra och mindre bra sätt att kommunicera samtidigt som jag såg mönster i vissa återkommande samtalssituationer.
Variationerna beror bland annat på att de utgår från olika grundmodeller och antaganden om människans normala utveckling och om hur störningar och avvikelser uppkommer, hålls vid liv och behandlas. Det finns många olika inriktningar och metoder inom psykoterapin. I läslyftet har vi fått pröva olika samtalsmodeller.
Efter att vi själva fått delta i olika samtalsmodeller blir det lättare att själv genomföra dem eftersom man förstår bättre hur de fungerar. Jag har verkligen omvärderat post-it lappars användning. Det är intressant att se hur man med dem kan styra diskussionerna.
Likaså har den litteratur kring olika samtalsmetoder som jag läst före det att jag genomförde denna undersökning i stor utsträckning utgått från perspektivet att klienten (eleven) själv sökt sig till behandlaren och därför kan ses som samarbetsvillig. Hej, Samtalsmetodik omfattar strategier och metoder man kan ha nytta av i ett samtal med en annan person. Metoderna är användbara när ökat tempo och snabbare. MI som samtalsmetod och förhållningssätt Motiverande samtal i förskolan.
I den här konkreta boken, med många praktiska exempel, beskrivs de centrala. Många olika slags samtal – stödjande, uppmuntrande, informerande, motiverande, lyssnande… Varför upplevs vissa samtal svåra, vilka samtal är svåra för dig? Hon anser att utföraren och mottagaren inom samtalsramarna kan använda sig av olika samtalsstilar till exempel aktivt lyssnande och snabbt taltempo.
Samtal kan ha olika syften och de flesta samtal är bra om den funktion de får stämmer överens med syftet. En tänkt dialog som blir en diskussion är till exempel inte önskvärt. I den länkade presentationen finns mer information om detta. Olika människor lär sig också helt olika saker av en och samma händelse.
Detta visar på ett annat problem vid erfarenhetslärande, nämligen att man kan dra mer eller mindre ändamålsenliga slutsat-ser av de erfarenheter man gör. Här betonas att det demokratiska uppdraget är ett kommunikativt uppdrag. Olika former av samtalsmetoder och verktyg lyfts som exempel på vad ett förhållningssätt utifrån värdegrunden kan betyda i praktiken. Materialet innehåller också reportage från några olika verksamheter och intervjuer med företrädare för några olika.
Uppsatser om OLIKA SAMTALSMETODER. Sannolikt har motiverande samtal olika effekt på olika patientgrupper beroende på tillstån tillgängliga alternativ samt patienternas motivation för beteendeförändring.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.