fredag 13 mars 2015

Svartsjuka i förhållande

Få Bort Svartsjukan i dag med Ljudbok. Oftast uppstår svartsjuka i parrelationer men den kan färga även andra relationer. Svartsjuka är inte en psykiatrisk diagnos och inte heller föremål för psykiatrisk forskning, därför beskrivs svartsjuka generellt här. Svartsjukan kan naturligtvis vara befoga som en reaktion på att man faktiskt blivit bedragen eller bortvald.


I ett öppet förhållande finns det några sätt att övervinna svartsjukans spöke och på så sätt få en lyckligare relation. Hur man hanterar svartsjuka i öppna förhållanden Gör dig av med stigman.

Ja, frågan är om djup kärlek över huvud taget är möjlig helt utan svartsjuka. Alla har vi varit svartsjuka någon gång. Om du har syskon har du förmodligen känt en konstig känsla av att dina föräldrar gav mer uppmärksamhet till din bror eller syster eller gav dem mer beröm. Problem med svartsjuka är dock normalt sett relaterade till romantiska förhållanden.


I ett destruktivt förhållande går många igenom en fas av att isolera sig från vänner och familj och slutar göra sådant du tidigare tyckt om. Här är fem saker som kan förbättra er relation och sätta stop för svartsjukan. Svartsjuka grundar sig inte sällan i bristande självkänsla, separationsångest och i vissa fall kan den även ha sina rötter i en personlighetsstörning.


Sjuklig svartsjuk skapar inte enbart problematik i relationer utan förstärker även den redan dåliga självkänslan och kan leda till ett destruktivt beteende med ökad våldsbenägenhet. Förklara att ert förhållande är viktigt för dig och att du vill att det ska bli bättre.

Visa på vilka sätt du har försökt att lindra situationen. Påminn om att du brukar vara uppmärksam och svara i telefon, att du har försökt att utveckla relationen. När jag träffade min allra största kärlek för år sedan kom jag från ett förhållande där svartsjukan hade drabbat mig pga. Jag insåg ganska snart att om jag öppet visar min svartsjuka så kommer det att förgöra mitt förhållande , så jag valde att bita ihop och hålla det inom mig. Fundera kring era tidigare relationer.


Annars kan detta förstöra ert förhållande. De rädslor som den svartsjuka personen känner så som att bli lämnad eller bli bedragen kan tyvärr då bli sanna. Man är också olika som personer och kan ha olika tolkningar om vad som är flörtigt till exempel. Känner mig plötsligt svartsjuk i vårt öppna förhållande. Min man och jag är och har varit väldigt öppna och ärliga mot varandra.


En av våra gemensamma komponenter var att ingen av oss kände någon som helst svartsjuka gentemot kompisar eller sexkompisar. Det kan trigga svartsjuka. Varför är man egentligen svartsjuk ? En viktig faktor i att slippa svartsjuka är trygghet.


Känner du dig trygg med att du duger och att din partner också visar att denne är trygg i relationen och inte behöver andras bekräftelse finns det inte så stor anledning till svartsjuka. Jag är i mitt första förhållande någonsin utan svartsjuka - vilket känns jätteskönt och naturligt! Jag är inte de mista svartsjuk i mitt förhållande , visst det har kommit en känsla en gång men jag dumpade känslan lika snabbt som den kom.


Jag tror att det är få som tänker som jag gör i ett förhållande , men jag ser inte någon anledning att vara orolig över saker innan det har hänt.

Vi älskar varandra och har alltid varit öppna med vad vi gillar vilket jag tror är grundstenen i ett sådant öppet förhållande Jag lider inte av någon som helst svartsjuka ,men det är viktigt att tidigt känna av varandra o prata mycket innan man ger sej hän. Sex och kärlek kan ibland vara helt skilda åt och ibland vara ett samspel. Problemet med svartsjuka är, att allt som oftast, existerar allt bara i ditt huvud.


Ofta är svartsjuka baserat på irrationella tankar, det är därför viktigt att du måste låta dina rationella tankar överrösta dessa. Leahy skriver i PsychologyToday att ’Inse att svartsjuka tankar inte är samma sak som verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg