tisdag 31 mars 2015

Äta i berlin

Det går snabbt och att ta sig hit för en liten peng, finns gott om bra och prisvärt boende och det är betydligt billigare att leva här än hemma. Att äta ute är ungefär en tredjedel billigare än hemma. Neue Promenade Hackescher Markt, Mitte, S-bahn Hackescher Markt, spårvagn M weihenstephaner- berlin. Här kan du dricka varm choklad och äta chokladbakelser i deras Chocolate cafe en trappa upp eller så handplockar du de finaste pralinerna i deras välfyllda butik.


Instagramvänliga restauranger.

Men, staden är motsatsen till snobbig och du kan fortfarande bo och äta för en väldigt rimlig peng. Vill du bo flott finns hur många lyxhotell som helst att välja på. Berlin - staden där mitt hjärta bor. Men är din budget mer begränsad är kvalitén på budgethotellen och vandrarhemmen generellt sett hög. Vi har varit där två gånger innan (och jag har nog varit där 6-gånger).


Boka Aetas och spara upp till med Agoda! Nu har vi sett de vanligaste sevärdheterna och varit på. Det beror säkert i vilka kretsar och stadsdelar man rör sig i, men att vara vego i Friedrichshain kändes nästan mer ”normalt” än att äta kött (nu äter jag förvisso kött, men har dragit ner på det de senaste åren).

I Tyskland firas nämligen våren med eld under påskhelgen – Valborg skits det fullständigt i. Kulturbrauerei där det redan på långfredagen kommer att finns både klubb och brasa. Det är lika bra att jag förvarnar er direkt, detta inlägget blir långt. Bergmannkiez i Kreuzberg är ett område som har blivit allt mer populärt de senaste åren. Nya caféer och butiker växer upp som svampar ur jorden i dessa trendiga kvarter.


Jag älsjar guidningsturer, min man är inte lika intresserad av det, så jag försöker blanda både och. Vi räknar med att ta en guidad rundtursvandri. Det var andra gången för mig och den här gången stod maten i fokus.


Hon tog med mig till sina favoritrestauranger och caféer. Här kommer en kort presentation av fem pärlor till restauranger i ätvänliga. Men när ni vill käka lite bättre, på en romantisk restaurang, var går ni då? Café Einstein Café Einstein dryper av gammaldags charm. Gormannstraße 1 Mitte, unsicht-bar- berlin.


Oderquelle Genuin husmanskost. Här serveras köttiga korvar, schweinebraten, tyska nudlar och vit sparris med hollandaise. Urtyskt och makalöst gott. Bered dig på att rulla hem.

Kan du rekommendera några restauranter för att äta nyårsmiddag på innan vi går ut på stan och firar tolvslaget? Utpräglade lyxrestauranger behöver du inte ta med. Hur ska du orka äta så mycket mat?


Ta tåget till en av Europas mest spännande och levande huvudstäder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg