Om du använder ett Office 365-eller Microsoft Exchange-konto med Outlook kan du använda schemaläggnings assistenten och Sök rums Finder för att schemalägga möten. När en användare skapar ett nytt möte i Microsoft Outlook , visas inte alternativet Visa en rumslista i rutan hitta rum. Dessutom visas inget i rutan Välj ett ledigt rum. Det här problemet uppstår om ingen rumslistor har skapats i organisationen.
Skapa en kalendergrupp. Det finns två sätt att skapa en kalendergrupp: Hämta medlemmar från en Adressbok eller Kontaktlista.
Välja medlemmar från en Adressbok eller kontaktlista. När man lägger upp ett möte i Outlooks kalender ska man alltså kunna lägga till plats-fältet, och det ska vara ett fördefinierat rum bland de som finns fysiskt. Du kan manuellt Aktivera hitta rum på skärmen avtalad tid. Om du öppnar ett nytt formulär för mötet när du har aktiverat hitta rum i ett annat möte formulär visas hitta rum inte som standard på skärmen i formuläret möte avtalad tid.
Om du manuellt Aktivera och inaktivera hitta rum på skärmen avtalad tid skrivs ingenting till. Rumskalendrar i Outlook Öppna en rumskalender Du öppnar rumskalendrar på samma ställe som du öppnar en medarbetares kalender men du väljer rumslistan istället för adressboken. Schemaläggningsassistenten När du skapar en vanlig bokning i din egen kalender kan du lägga till ett mötesrum samtidigt som du bjuder in andra deltagare.
Outlook kalender och inte på fler ställen för att bokningen alltid ska vara uppdaterad.
Uppsala Universitets primära bokningssystem av rum och utrustning är TimeEdit. Så långt jag vet går det inte att skapa en bokningsbar resurs som du beskriver utan Exchange. Det ni kan testa är att skapa en Kalender som ni publiserar via Office Online - en funktion som använder en (gratis) server hos Microsoft istället för Exchange. En lista på tillgängliga lokaler visas då. Behövs det extra licenser per rum eller är det fritt?
Var lägger man till resurser, för oss främst rumsbokning i samband med möten men även bil-bokning mm är intressant i förlängningen. När du har skapat en postlåda för ett rum eller en utrustning, kan alla i företaget boka den för möten eller händelser med hjälp av Outlook. Lär dig hur du använder den och hur du konfigurerar den på följande två flikar.
Här är några andra vanliga frågor om postlådor för rum och utrustning. Den här guiden visar hur man enkelt skapar en e-post regel för att enkelt hålla koll på mejlen som kommer in. Viktigt att notera är att mejlen som kommer in och aktiverar en e-post regel inte ger någon notis. Vanligtvis lönar det sig att boka rummet samtidigt som du skickar ut inbjudan till mötet. Du kan boka ett rum och skicka inbjudan till möte på flera olika sätt.
Vissa rum har en person som ska godkänna bokningen. Rummet är inte bokat innan denna person har godkännt bokningen. Borttagning av bokning.
För att ta bort en bokning av ett rum så går man in i sin egen bokning i kalender och väljer att ta bort bokningen.
En sak jag har saknat är att få en tydligare avgränsning för de resurser som finns lagrade i GAL – Global Adress List aka företagets centrala adressbok. Har man många resurser kan det vara en extra hjälp för användarna att aktivera listfunktionen för rum som visas i samband med bokning av resurser i schemaläggningsassistenten. Jag ska boka en mötesserie med cirka personer och ha en frekvens på ungefär 4-veckor men olika dagar.
Kan jag på något enkelt vis boka in detta i outlook eller måste jag boka möte för möte? Jag hade velat ha en funktion där jag skapade mötet och sedan kunde klicka ut vilka dagar det skulle äga rum. Microsoft som inte söker igenom din e-post för att skicka annonser till dig.
Det är lätt att automatiskt arkivera e-postmeddelanden och dela foton.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.