Många konflikter beror på missförstånd. En olöst jobbkonflikt ställer till det för både individerna och arbetsplatsen. Den kan leda till sämre effektivitet och kreativitet, personligt lidande och dåligt klimat på jobbet. Konflikter kan också påverka. Du ska inte ”vinna” en konflikt på jobbet.
Att vinna en konflikt innebär bara att du uppnår det resultat du vill, oavsett vad den andra parten vill och tycker.
Eftersom de underliggande problemen därmed inte lösts kommer de att dyka upp igen förr eller senare. En konflikt är beviset på att något nytt är på gång. Och det kan leda till något bra. För utan konflikt – ingen utveckling.
Tänk också på att reglera vilka sociala regler som gäller på arbetsplatsen , såsom att vi alltid hälsar på varandra, bemöter varandra med respekt och värdighet. Vi måste även vara tydliga med att ett negativt kroppsspråk med blickar, miner och skakande på huvudet inte är acceptabelt. Kanske gör det att du ser på konflikten på ett lite annat sätt.
Reflektera över dig själv.
Tänk också igenom över var du själv står, med utgångspunkt från dessa frågor. Arbetsplatsens del i konflikten. Det är lätt att se konflikter bara som relationsproblem, men också arbetsplatsen har betydelse. Om konsten att hantera svårlösta konflikter på arbetsplatsen har Thomas Jordan skrivit en handbok, där han beskriver arton strategier, fördelade på sex olika grupper. Inte heller inom det här området finns det enkla dunderpillret som fixar allt!
Skilda åsikter, diskussioner och konflikter är normalt på en arbetsplats. Om alla skulle tänka och tycka likadant finns det stor risk att verksamheten stagnerar. Att ha högt i tak och kunna säga sin mening brukar i de flesta sammanhang betraktas som ett tecken på en sund och utvecklande arbetsplats. Glöm inte att det inte bara är bråkmakarna som drabbas. Alla i omgivningen känner av stressen av en konflikt.
Ta tag i problemet innan resten börjar välja sida och ditt team eller din organisation splittras. Säg inte äsch, det där är väl inget att bråka om för det kan tolkas som om du inte tycker att den andra personen är viktig. Vi har alla ansvar för hur vi mår på arbetsplatsen. Tre typer av konflikter kan lösas genom att man diskuterar med varandra.
Rätt hanterade konflikter på jobbet kan leda till utveckling av arbetssätt och relationer. Lär dig förstå en konflikt , och grunderna i konflikthantering. Om till exempel konflikten är mellan fem kollegor och alla är med i samma fack, en kanske till och med är ombu så är det inte alls läge att gå till facket.
Det händer tyvärr att de är på förövarnas sida. Om du arbetar på en plats som är känd för att det brukar sluta illa är det i regel farligt att lyfta frågan. Ibland uppstår friktion och problem. SVT Nyheter ringde upp konfliktlösnings-experten Thomas Jordan och ställde några frågor om vad man kan göra när det blir bråkigt – eller någon blir mobbad – på jobbet.
Vi belyser även kommunikationen och maktstrukturens roll i detta. Slutligen avhandlas möjliga tillvägagångssätt för att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Då kan du till exempel se att arbetsplatsens organisation är en orsak till konflikten , säger Thomas Jordan.
Kan du urskilja vad som ligger bakom, exempelvis kamp mellan formella och informella maktstrukturer på arbetsplatsen , står du alltså bättre rustad. Vår erfarenhet är att det är viktigt att först göra en bedömning av vilka åtgärder som är mest lämpade innan man går in med insatser. Hur man hanterar konflikter på arbetsplatsen Något som kan vara jobbigt att hantera är konflikter på sin arbetsplats.
Till viss mån är konflikter bra då det bevisar att något är på gång och det kan leda till utveckling då en arbetsplats helt utan konflikter kan stanna av i utvecklingen. Påståendet på arbetsplatsen kan döljas under en tid innan en majoritet av personalen blir medveten om problemet. Genom att reflektera över konflikten minskar risken att man far illa känslomässigt, Konfl ikter på jobbet är inget ovanligt. Vid konfl ikter drabbas både arbetsplatsen i form av förslösad energi och individen, som i värsta fall hamnar i långvarig sjukskrivning. En ny bordsgranne som har privata samtal alldeles för högljutt i telefon, som inte upplevs ta lika stort ansvar eller rent av fjäskar uppåt.
Detta är typiska situationer som kan bli startskottet för en konflikt mellan två kollegor på kontoret. Oftast får du som chef aldrig veta något om problemen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.