torsdag 14 februari 2019

Hur får man vänner i skolan

Se foton på gamla klasskamrater! Jag tycker faktiskt att man kan få nya vänner genom att gå på kurser eller sporter som du gillar. Då kommer du säkert träffa folk som du klickar med. Om du går i skolan kan jag säga så här att du kommer få vänner för du kommer gå i gymnasiet, sedan är det högskolan och sedan när du jobbar.


Fråga din lärare eller rektor om du och ett gäng personer får anordna en konsert eller liknande i skolan.

Sätt upp lappar och sprid på sociala medier. Plötsligt har du skaffat dig ett helt gäng vänner med samma intresse som du. När man blir äldre kan det vara svårare att skaffa nya vänner. Man träffar inte automatiskt nya personer i en skola eller i fotbollslaget. Så hur gör man för att skaffa vänner i vuxen ålder?


Här är elva grymma tips på hur man får nya vänner , enligt forskning! Att skaffa vänner är inte alltid enkelt, allting är så himla beroende på hur social och mycket man vågar ta för sig. Mina bästa tips på hur du skaffar fler kompisar är: 1.

För enkla konversationer. Fråga någon om läxan eller fråga bordsgrannen om du får låna en penna. Man ska kunna cykla eller gå utan att korsa en bilväg. Lagom mycket skog och natur. Skolan så stor att områdets alla barn får plats.


Då har man tillfälle att träffa kompisar på skolvägen. Ingen ska behöva må dåligt i skolan. Du kan till exempel kontakta elevhälsan eller en ungdomsmottagning för att få stöd och hjälp om du behöver det. Ibland när man känner sig ensam kollar man mobilen hela tiden för att se om man fått något sms. Men när man redan känner sig ensam och märker att ingen hört av sig, då mår man bara ännu sämre!


Hjälpsamhet och generositet är ingen garanti mot ensamhet. Jag har alltid försökt vara generös och ställa upp. Vi ses knappt i skolan och när vi gör det är det antingen på en tyst lektion eller så går hon snabbt förbi med sina två väninnor.


Rent spontant känner jag att det blir väldigt pinsamt om jag frågar henne om hon vill ta en fika medan hennes två vänner stå bredvid. Hittade en gammal men bra artikel från DN. Hur får man nya vänner ?

Brukade få flera varje dag förut. Vill bli vän med mina vänner vänner , men är knappast med mina vänner så. Jag kanske låter lite ytligt nu, men det är sanningen, jag vill inte ha tråkiga vänner.


Kan någon säga hur man skaffar nya. Hjälper det inte att säga till eleven eller flytta honom eller henne till en annan plats i klassrummet, får du visa ut eleven för resten av lektionen. Du kan också bestämma att hen ska stanna kvar i skolan en timme efter undervisningens slut eller en annan dag komma till skolan en timme innan undervisningen börjar. Mina vänner började märka hur jag försvann allt mer. Du går inte i skolan.


Jag tycker att man ska pränta in i barnen att alla ska få vara med. Men visst, har man redan från början bestämt att bara ett barn ska få följa med hem, då kan man på ett vänligt sätt säga att det får bli en annan dag i stället. Det här är en svår fråga. Självklart beror det också på vilken ålder barnet är i. Jag anser att om en elev måste skriva Jag ska inte svära varje gång den svurit en bestraffning. Men läraren anser att det är en konsekvens av ett handlande.


Uppdraget: Lär känna vänner. Khaled och Issam får i uppdrag att ta reda på hur svenskar brukar skaffa vänner. Om serien: De medverkande får olika uppdrag som ger inblick i det svenska samhället. Och hur lagar man svensk mat? Jag är glad att jag tillslut insåg att det inte finns någon mening i att bestämma sig för vem och hur man ska vara.


Alla är olika men de flesta blir omtyckta av någon åtminstone. Om man som jag inte har möjlighet att se sina gamla vänner så ofta längre. Inte har några gemensamma vänner med en partner. Var dig själv, det är inte du som ska ändra dig, det är de som mobbar dig som ska göra det. Jag känner inte dig, men jag kan vara din vän , svarade Marwa från scenen.


Mobbade sina klasskompisar. Efteråt kom flickan fram till Marwa och fick genast en ny vän. Skolrelaterade problem och social utsatthet hänger ofta samman och kan förstärka varandra.


Forskning visar att skolframgång är den starkast skyddande faktorn för alla barn och därför är det extra viktigt att de här barnen får en chans att lyckas i skolan och att skolan är en trygg plats för dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg