tisdag 12 februari 2019

Hejdå brev till kollegor

Imorgon, när jag kliver upp på scenen för att introducera kvällen och prata om organisationens utveckling, är det med en extrem medvetenhet. En medvetenhet om att ingen, någonsin, hade kunnat göra det vi gjort helt själv. Mitt hejdå blir en hyllning till alla mina kollegor. Detta gällde brevet till kollegorna.


Till leverantörer och kunder bör du tänka på att brevet inte får kunna tolkas som att du stjäl kunder från tidigare arbetsgivare. Om du är osäker, kolla med din chef.

Bränn inga broar helt enkelt. Under de tre år jag har fått förmånen att vara chefredaktör för Kollega har jag glatts åt alla de läsarmejl jag har fått av er där ni har tackat för den journalistik som redaktionen förser er med. Ni har varit observanta och kunniga och det har varit en ynnest att få uppleva er feedback efter våra artiklar om allt från mobbning.


En sådan tid kan inte återskapas. Från ett litet entreprenörsdrivet företag, med ett charmigt kaos – till ett hyfsat stort internationellt företag, ägt av en traditionell mediekoncern, nu med ett betydligt mer komplext kaos ;). Ett typiskt tillväxtföretag inom media skulle jag gissa. Jag är stolt över mina kollegor och det vi uppnått.


Råkat på dig någon gång ibland.

Alltid lika trevlig och serviceminded! Klockrent kundmeddelande, lycka till med det nya livet! Till stor del för att du måste bjuda på tårta. Att ni med en blick kan kolla på varandra, veta exakt vad den andra tänker och börja asgarva åt er chef. Ska du fått i uppgift att säga något fint till en kollega eller ska du skriva ett tal till någon på jobbet?


Se vad du borde få sagt här! Litet ställe med bara personer. Självvalt att jag slutar.


Tills vid 15-tiden när jag bjöd på fika (nåja, det var Isatou, som hade bakat och inte jag själv) till hela arbetsplatsen. Där träffade jag flera av de kollegor som jag arbetat med nästan dagligen i flera år. Just det – dina gamla kollegor. Från det avskedsbrev som du presenterar för din chef, till hur du behandlar dina medarbetare på din sista dag på jobbet – hur du avslutar ett jobb är en ofta förbisedd möjlighet för personlig profilering.


Anders, vår allas vaktmästare. Anna-Stina för mina fina PIM-blommor! Jag vill önska min rektor Anna-Karin lycka till med nya jobbet. Då får man ta ett steg tillbaka och låta arbetsgivaren reflektera över det hela, och vara välvilligt inställd till konsekvenserna.


När du säger upp dig kan du kanske få lämna över viktiga projekt och kunder till kollegor eller acceptera att du inte blir involverad i arbetet på samma sätt under uppsägningstiden.

Som kollega till någon som mist jobbet gäller det att uppträda så naturligt som möjligt, att lyssna, visa respekt och förståelse. Kom inte med hurtiga tillrop som Det ordnar sig ska du se, du får snart ett nytt jobb. Ge heller inte uttryck för hur synd det är om personen. Imorgon ska jag säga hejdå till mina kollegor på kansliet. På söndag säger jag hejdå till de viktigaste – min församling som jag firat nattvard med i nästan ett år.


Och det är så vemodigt. Tacksamheten och glädjen trängs med sorgen och saknaden. Men jag ger dem alla lika stora delar och tänker att allt som berör är livet. Kritiserade politikern avgår från hög post – kollega läste upp hejdå - brev Björn Furugren Beselin (C) avgick som ordförande i socialnämnden.


Nedan är en avskedsbrevsmall. Det blev klart när fullmäktige hade möte på måndagskvällen. En mall hjälper dig med layouten av ditt brev , till exempel hur många avsnitt som ska inkluderas och hur man loggar ut på brevet. Mallar visar också vilka element du behöver inkludera i dina bokstäver, till exempel din kontaktinformation och ett tack till dina kollegor.


Att utnyttja personalrabatten. Bara för att du ska sluta är inte tanken att du ska köpa upp ett lager till alla dina familjemedlemmar. Det är otrevligt att bara smita iväg din sista dag. Att inte säga hejdå till dina kollegor. Hanna: Det är lite olika på olika kontor, politik kan till exempel vara välkommet att diskutera på vissa arbetsplatser och inte alls på andra.


Men upplever man att man har djupgående ideologiska meningsskillnader med chefen eller kollegorna är det kanske läge att hålla sig borta från sådana ämnen helt och hållet. Tack och Lycka till Tack till kollegor från arbetskamrat som lämnar sitt jobb Kära arbetskamrater, det gör ont när knoppar brister, på samma sätt gör det ont att säga hej då till Er idag. Arbetet här har varit som ett pussel, där de flesta bitar varit färgglada och vackra och hittat sin plats i pusslet snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg