tisdag 5 juni 2018

Hur stor åldersskillnad är okej i ett förhållande

Hur stor åldersskillnad är okej i ett förhållande

Vad kan de där två ha gemensamt egentligen? Så brukar det låta bland elaka tungor när två personer med många år emellan sig inleder ett förhållande. Men spelar åldern verkligen någon roll? Den kan räkna ut både hur ung och hur gammal din partner max bör vara i relation till din.


Blev häromdagen så chockad att jag nästan tappa hakan, men man slutar aldrig att bli förvånad Hej! Jag har träffat en man som är år äldre än mig. Att tro att stor åldersskillnad i förhållanden bara skapar problem är som att säga att kärleken har ett slutdatum, när den istället kan vara en upplevelse som varar hela livet, och går emot allt vad du tidigare trott. Kan en 16-åring vara ihop med någon som är 5-år äldre till exempel? Jag brukade tycka att det var viktigt det här med att det inte skulle vara alltför stor åldersskillnad i ett förhållande , men det var innan jag träffade mannen som jag börjar bli smått förälskad i nu.


Men det är många varningsklockor som ringer eftersom han är mer än dubbelt så gammal som jag är (jag är 2 han 46). Nu tycker jag vi får igång en liten disskution här på FB. Beror på hur gammal man är. Har ingenting emot att en 20-åring är tsm med en 80-åring trots att det känns lite äckligt.


Ser det däremot inte som ok när en 20-åring är tillsammans med en 14-åring. Hade ingen tanke på förhållande utan vi ville bara ha. Alltså, om du är år och delar det på två så har du 12.


Nu ska man ju hålla i bakhuvudet att detta är endast en indikation och ett förhållande är väldigt olika från person till person. Risken att det är ett destruktivt förhållande är nog stor. Själv har jag inga problem som vissa andra har, med att exempelvis kvinnan är äldre än mannen. Vid år i skillnad - då börjar jag tycka det är skumt. Det är en relativt låg andel av paren där det finns en åldersskillnad på mer än fem år.


För par som är födda utomlands är dock åldersskillnaden oftast större. Det går även att se ett samband mellan utbildningsnivå, i par där båda har eftergymnasial utbildning är åldersskillnaderna ännu mindre än genomsnittet. Visst är det skillnad i en del, hur mycket vi har hunnit med att uppleva, men eftersom vi är uppvuxna i olika länder så har vi en annan erfarenhet om hur det var att växa upp, att gå i skolan, vilka barnprogram som gick på tv och det är knappast det som avgör om man har mycket gemensamt och om man har ett bra förhållande. Vad ska jag krydda med? Hur gör man paj utan ägg?


Varför blir det stekta köttet kokt? Det är inte en persons ålder som får dig lycklig. Till sist är det ju det vi vill känna i en relation – lycka. Och visst kan en person få dig lycklig även om hen är många år yngre eller äldre än du?


Hjärtat vet inte hur. Jag undrar vad ni tycker om åldersskillnad i ett förhållande. Vad tycker ni om att tjejen är äldre än killen, ok eller inte?


Det finns många tabun som kan hindra oss ifrån att följa våra hjärtan och vara oss själva. Då är det viktigt att våga ändå. Ett tabun är åldersskillnader – hur många år är det egentligen okej att det ska skilja partnerna i ett förhållande ? Nyheterhar pratat med fem tjejer som föll får mycket äldre män.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg