fredag 9 februari 2018

När kommer jag få mens

Jag har inte ont i magen eller i ryggen. Många av besvären kan du behandla själv, om det behövs. De besvär du kan få när du har mens kan variera från en gång till en annan, både vilka besvär du får och hur svåra de är. Kan en tampong försvinna?


Här svarar UMO:s barnmorska Therese Zetterqvist Eriksson på några av de vanligaste.

De flesta tjejer får mens mellan och års ålder. Det finns ingen rätt ålder för att få den första mensen. Vissa får mens redan när de är år och andra inte förrän de är 15. Ja, fick det typ igår.


När kommer du få mens ? Men sen tog jag på mig vanliga trosor. Innan jag skulle lägga mig sen la jag jätte mycket papper men det slutar inte blöda.

Jag kissar lite blod men det är mest när jag torkar mig det kommer blod. Förra gången jag slutade med cerazette tog det månader innan mens kom tillbaka. Gjorde en operation efter förlossning och var tvungen att sluta med dessa då jag inte visste om det var såren eller pillren som blödde.


Till att börja med är de mjuka och tunna, men blir sedan gradvis grövre. Den första mensen kommer som regel ett till två år efter det att hon fått sina första könshår. Men nu har jag fått höra om en tjej som hade regelbundna blödningar under sin graviditet som hon antog var mens.


Jag undrar hur man kan skilja mellan mens och blödningar som kan förekomma under graviditet? Ja fick det för ganska länge sedan. Den kan komma efter veckor eller kanske efter månader.


Mitt bästa tips är att alltid ha några bindor i väskan ~ Emergency kit ~ som jag skrivit om förut om ni kommer ihåg? Så det utgår man ifrån. För att få ett hum när det är dags för nästa mens så räknar man från.


En mer individuellt anpassad beräkning får du via din barnmorska och ultraljudet, men även då räknar man med att det beräknade förlossningsdatumet kan variera med två veckor både framåt och bakåt – bara procent av alla barn i Sverige föds på BF-dagen, visar en undersökning som Vi Föräldrar har beställt av Socialstyrelsen. Jo, lite, men de har stannat upp.

Det känns som om de inte kommer bli större. Och jag vill helst inte ha så här små bröst när jag blir äldre. Man brukar väl inte växa och utvecklas så mycket efter puberteten? Då kanske jag inte får så mycket större bröst?


Ja, men bara för fyra veckor bakåt i tiden räknat från när din ansökan kom in till CSN. Vänta därför inte för länge med att ansöka om studiemedel eller studiestartsstöd. Jag går på gymnasiet, varför får jag inget bidrag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg