onsdag 14 februari 2018

Skrivsvårigheter barn

För barn med läs- och skrivsvårigheter är det viktigt att aktiviteter med läsning och skrivning är en kombination av tre delar: träning, kompensation och läsupplevelser. Fördelningen mellan dessa tre delar ser olika ut beroende på hur gammalt barnet är och var barnet befinner sig i sin läs- och skrivutveckling. Hjälpmedel för barn och vuxna med dyslexi. Ung som gammal dyslektiker hittar saker här som gör läsning och skrivning lättare. Läslinjaler, läspennor.


Graden av läs- och skrivsvårigheter varierar.

En del barn har lindigare svårigheter som till största delen går bort under de första skolåren. Andra barn har så stora svårigheter att de kan hålla i sig ända till vuxen ålder. Som förälder finns det saker man kan hålla koll på för att se om ens barn kanske har läs-, skriv- eller räknesvårigheter.


Det finns många sätt att lära barn att läsa – men bara ett som har stöd i forskningen. Den metoden bygger på att barnen ska lära sig att ljuda bokstäverna och det är också den enda metod som bevisat kan hjälpa barn med läs - och skrivsvårigheter. Trots det kan läsinlärningen i skolan gå till på många olika sätt.


När man ska hitta stöd till barnet samarbetar klasslärare, modersmålslärare och specialpedagog tillsammans med elev och föräldrar. Läs- och skrivsvårigheter och dyslexi.

Tecken som kan tyda på läs- och skrivsvårigheter. Dyslexi kan ta sig uttryck på många sätt – en del har svårigheter att läsa och andra igen att lyssna. Men dyslexi kännetecknas i huvudsak av att man läser enskilda ord långsamt och att man läser fel.


Ofta förekommer också skrivsvårigheter vid sidan av lässvårigheterna. Kod-Knäckarna är en ideell förening. Vi har utvecklat material som passar föräldrar och lärare, i förskola och skola. I samarbete med framstående läsforskare och praktiker har vi tagit fram filmer och broschyrer, som bland annat innehåller övningar att göra tillsammans med barnet.


Som blivande lärare är vi intresserade av att förstå barn som har läs- och skrivsvårigheter. I vår studie har vi tittat på hur lärare kan upptäcka att barn har läs- och skrivsvårigheter , vilka signaler och kännetecken som bör uppmärksammas, så att barnen får den hjälp de behöver. Motoriska problem vid läs- och skrivsvårigheter. Alla barn med läs- och skrivsvårigheter har inte iögonfallande motoriska svårigheter.


I en svensk undersökning hade bara en fjärdedel av lässvaga barn motoriska störningar, främst beträffande finmotorik, hastighet och koordination. Om ditt barn har dyslexi och ska lära sig att läsa behöver hen träna med någon form av ljudmetod. Om barnet inte har lärt sig att läsa i första klass behöver hen få extra stöd. Det kan barnet till exempel få genom enskild undervisning av en specialpedagog.


Har mitt barn dyslexi? Alla läs- och skrivsvårigheter är inte dyslexi, men skolan ska naturligtvis ge det stöd som behövs, med eller utan diagnos. Dyslexi är ganska vanligt, ungefär 5– av barnen i en årskull har dyslexi.

Det blir i praktiken 1–barn per klass. Läs vidare i broschyren Kännetecken vid läs- och skrivsvårigheter. Frågan är vilka insatser som görs för att komma tillrätta med dem, vilket stöd eleverna i läs- och skrivsvårigheter har.


Ditt barn kan drabbas av psykisk ohälsa på grund av exempelvis ett överfall. Vi hjälper er då att komma i kontakt med psykolog och bekostar upp till tio behandlingstillfällen. När ett barn råkar ut för ett olycksfall eller får en allvarlig sjukdom drabbas hela familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg