tisdag 6 februari 2018

Hur går bodelning till

Guide till hur en bodelning går till. Få tips på hur ni gör en bodelning smidigast vad som är bra att tänka på under processen. Som regel kallar bodelningsförrättaren er till ett möte för att höra om det finns någon möjlighet att hitta gemensamma lösningar. Om det inte går samlar hen in uppgifter om vad som ska vara med i bodelningen och gör sedan en förteckning över alla tillgångar och skulder.


Hej och stort tack för att du vänder dig till Juridik Till Alla med din fråga!

Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller vid en bodelning och hur det en bodelning kan ske rent praktiskt. När sker en bodelning ? En bodelning kan ske när ett samboförhållande eller ett äktenskap upplöses. Däremot blir tillgångarna till giftorättsgods. Detta innebär att makar har rätt till hälftendelning genom bodelning.


Om paret är överens om hur de vill dela upp egendomen är det fritt att dela upp efter egna önskemål. Bodelning sker enligt kap ÄktB.

I och med att jag inte vet era exakta tillgångar och äganderätten till dessa så kan jag inte göra en fullständig bodelning utan bara allmänt berätta hur det går till. Om han totalt blåvägrar finns det inte mycket annat att göra än att gå till domstol. Alltså gäller det att få ditt ex att fatta sambolagen, vad den innebär och vad som skulle hända om ni går till domstol. Kan vara idé att dra med honom till någon form av jurist, tex på er bank eller någon byrå. Jag håller på och skilja mig och har undrar lite hur jag ska gå till väga?


Min ex man ska bo kvar i vår gemensamma bostad rätt och köpa ut mig. Vi är överens om allt vad gäller pris ,tillgångar mm. Banken sa att vi borde göra en bodelning. Hur går jag till väga?


Egendom går från giftorättsgods till enskild om ni har bestämt det i ett äktenskapsförord eller om någon make fått egendom i arv, testamente eller gåva från en annan person med villkoret att det ska vara enskild egendom (kap. § ÄktB). I ditt fall innebär det att din fru har giftorätt i av ditt AB. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Allmänt om bodelning och makars egendom. Tillgångar förvärvade genom arv, bodelning eller gåva.


Beskattning av lagertillgångar under innehavstiden. Min man ägde huset innan vi träffades.

Vad har jag rätt till nu när vi ska dela på oss? Vi har aldrig haft gemensam ekonomi. Innan en bodelning görs ska varje makes skulder täckas ur den makens giftorättsgods, kap § ÄktB. Jag har precis gått igenom en skilsmässa.


Vi äger en sommarstuga hälften var vi har ett boendelån där på 295. Ibland blir inte livet som man har tänkt sig. Kanske har du inte trivts i din relation och funderat på att skilja dig under en längre ti kanske har beslutet fattats plötsligt av en händelse du inte vill leva med. Oavsett vad det är som har fått dig att vilja skilja dig har vi satt ihop en guide till hur du går tillväga och vad som.


Framförallt om det är du själv som går igenom skilsmässan. I en sådan situation är det inte alltid så enkelt att lugnt och metodiskt gå igenom vilka regler som gäller och förstå hur en skilsmässa rent praktiskt går till. Vi ska i denna artikel redogöra för grunderna avseende hur en skilsmässa går till. Med hjälp av Avtalså kan du tryggt, snabbt och enkelt få hem ditt juridiska dokument till det rätta priset.


Giftorättsgods är den egendom som ska tas med i en bodelning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg