onsdag 24 maj 2017

Bibelcitat om kärlek

Och om jag har pro­fe­tisk gåva och känner al­la hem­lig­he­ter­na och har he­la kun­ska­pen, och om jag har all tro så att jag kan flyt­ta berg, men sak­nar kärlek , är jag ingen­ting. Och om jag de­lar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men sak­nar kärlek , har jag ingen­ting vun­nit. Kärleken är stark som döden, dess längtan obetvinglig som dödsriket, dess glöd är som eldens glö en Herrens låga är den. De största vatten förmår ej utsläcka kärleken , strömmar kan inte dränka den.


Avsky det onda, håll fast vid det goda. Visa varandra tillgivenhet.

Vad säger Bibeln om kärlek ? Kärleken är tålig och mil kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda. Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen. Om homosexualitet: Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen. Ur Tredje Moseboken 20:13.


Om kärlek : Bär mig som ett sigill vid ditt hjärta, som ett sigill vid din arm. Stark som döden är kärleken , lidelsen obeveklig som. Guds kärlek är uppoffrande.

Visan 8:6-Ställ mig som ett sigill vid ditt hjärta, som ett sigill vid din arm, ty kärleken är stark som döden, är svartsjuka hård som i graven. Citat om när man hittat sin själsfrände. Dess blinkar är blixtar av el själva flamma Herren. Många vatten kan inte släcka kärleken , inte heller kan översvämningar.


Filipperbrevet och vers 8. För övrigt, bröder: allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant. Den högsta lyckan i livet är förvissningen om att vara älskad för sin egen skull, eller rättare sagt: att vara älskad trots en själv. Victor Hugo Den sanna kärleken liknar cirkeln, och cirkeln har inget slut. Ryskt ordspråk Den som inte kan hata kan inte heller älska. Voltaire Den vet föga om kärleken som alltid talar om den.


Bibelverser om kärlek för äktenskap eller bröllop. Rädsla finns inte i kärleken , utan den fullkomliga kärleken fördriver rädslan, ty rädsla hör samman med straff, och den som är rädd har inte nått kärlekens fullhet. Joh 4:Kasta din börda på Herren, han skall sörja för dig.


Psalm 55:Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er. Vad har Bibeln att säga om kärlek ? Ett citat kan användas som en vacker text på t. Nedan följer några användbara förslag på citat om bröllop och kärlek.

Har varit frånvarande från denna blogg ett tag pga Jobb och semester men nu är jag tillbaka och ska fortsätta fördjupa mig och skriva för att dela med mig mina tankar och texter om Bibelcitat m. Jag har valt att skriva om varför barnet betyder så mycket för ens föräldrar. Här får du länkar som vi hoppas kan vara till glädje för dig som är intresserad av ordspråk och citat i ämnet: Bibeln. Johannesbrevet 3:Blir tron, eller ens vår kärlek , något värd om vi bara gör som vi blir tillsagda? Ja, om buden är goda blir väl resultat gott om vi följer dem.


Och nog är frukten av inbördes kärlek god? Kärlek (417) Kärlek - blind (9) Kärlek - början och slut (32).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg