tisdag 30 maj 2017

Genus är relationellt

GENUSPERSPEKTIVET – VAD ÄR DET? Feminism, kön och genus , hälften damernas, glastak och delad föräldraförsäkring … Det finns många ord och uttryck i vår offentlighet som har med feminism och kvinnorörelse att göra. En bidragande orsak är att politiska partier har försökt att profilera sig som just ”feministiska”.


Genus är relationellt

Nationella sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet. Vi främjar hållbara villkor för forskning och utbildning genom kunskap om genus och andra. Ur vetenskaplig synpunkt är begreppet genus ett analytiskt begrepp som hör till ett vetenskapsområde där frågor om hur kön konstrueras och reproduceras i samhälliga kontexter står i centrum.


Genus ger uttryck för för de värderingar, attityder och erfarenheter om kvinnor och män som finns i samhället. Att beteckna rosa som en flickfärg och blått som en en pojkfärg är ett exempel på hur vi skapar genus. Genus är inte statiskt utan förändras ständigt och ser olika ut i olika kulturer, tidsepoker och i olika delar av.


En positiv aspekt som framhölls beträffande genus -begreppet var att genus är relationellt till skillnad från begrepp som kvinnoforskning och feministisk forskning, vilka i första hand riktat in sökarljuset på kvinnor. Detta var alltså en aspekt som framhölls av dem som inte fruktade att kvinnoperspektivet skulle försvinna (jfr ovan). Det fokuserar på det som sker i mötet mellan lärare och elev, mellan elev och elev. Det är ett sätt att försöka förstå utbildning och vad det är att vara människa i ett utbildningssammanhang. Genom att bli relationellt kompetenta kan vi bygga upp ett ömsesidigt förtroende med våra elever.


Läraren som person får alltså en avgörande betydelse för att hjälpa eleverna att kanalisera sina krafter i rätt riktning. Vi pedagoger måste bestämma riktning genom att bedöma vad som är rätt och riktigt i olika konkreta situationer. Ett relationellt perspektiv Uppfattning av pedagogisk kompetens Ämnesspecifik undervisnings-centrerad Förmågan att anpassa undervisning och stoff till skilda förutsättningar för lärande hos eleverna.


Vi uppfattar att ett relationellt perspektiv går att utläsa i läroplanen för förskolan då hänsyn skall tas till barnets förutsättningar och behov i samspel med sin omgivning. För mig är tanken kring tillgänglighet och delaktighet inte förenlig med ett kategoriskt perspektiv. Med ett kategoriskt perspektiv så har eleven svårigheter medan med ett relationellt perspektiv så är eleven i svårigheter.


Det är en stor skillnad för kulturen i en verksamhet vilket av dessa perspektiv som har starkast fäste. Intersektionalitet är en feministisk sociologiskt kritisk teori för att studera hur olika former av diskriminerande maktordningar samverkar i ett samhälle“ Inom genus och alla som har de rosa genusglasögonen på är ett av favoritorden “normkritik“. Det betyder ungefär samma sak som de andra två. Vad som karaktäriserar en relationell kvalitet som denna är emellertid ytterst vagt formulerat då de två senare grenarna av intimitetsforskning har avfärdat tidigare ansatser att formulera intimitet som relationell kvalitet och istället ersatt det med en empirisk definition som kategoribeteckning på nära relationer. Den relationella faktorn är viktigare än någonsin.


Genus är relationellt

Det finns en lång rad egenskaper, dygder och metoder som är viktiga att utveckla för att lyckas med sitt ledarskap. Jag vill gärna framhålla vikten av exempelvis självledarskap, mod och förmåga att sätta kontexten för att nå varandra i kommunikationen. Genus (engelska gender), även Socialt kön, är ett begrepp som används för att urskilja vad som formar kvinnors och mäns sociala beteende.


Det sociala könet handlar om vad som anses vara typiskt manligt och kvinnligt. Elever ska inte begränsas av sitt kön. Det är skolans uppdrag att motverka traditionella könsmönster. Målet finns med som en röd tråd i skollagen, samtliga läroplaner och skolämnen. Men finns det könsroller och varför lever de vidare, i så fall?


Makten är av nödvändighet relationell. En aspekt är ledarens eget förhållningssätt till makt. Ledarskap förutsätter makt, att ha makt, ta makt, få makt. En ordförande kan se sig.


Makt är ett fält av relationer, alltid rörlig och lokal. De två blommorna ser olika ut men delar samma genus. Ibland kan ett och samma ord få olika genus beroende på om man ser det som räknebart eller inte.


Magdalena Petersson McIntyre är sociolog och undersöker genus och doft. För mig är genus underordnat en diskussion kring vart vuxenvärden tagit vägen i skola och förskola. Meningsfullhet, som innebär att man är delaktig i de processer som sker i livet och att det man är med om känns meningsfullt. I ett salutogent perspektiv sätts barnet i centrum och ses som den viktigaste resursen på förskolan.


I ett relationellt perspektiv ligger fokus på relationer, kommunikation och samspel. Relationellt perspektiv. Förtroendefulla, omsorgsfulla och kreativa relationer ses som grundläggande för barns och ungas lärande och utveckling.


Genus är relationellt

Synsättet har rötter hos tänkare som Martin Buber, Hannah Arendt, George Herbert Mead och John. Begreppet “ relationell ” är i mångt och mycket ett utomteoretiskt perspektiv som kan anläggas på de flesta. Genus kan inte sägas tillhöra något särskilt samhälleligt område, det kan studeras överallt eftersom uppdelningen av människor efter kön genomsyrar samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg