fredag 3 mars 2017

Argumenterande tal ämnen lista

Argumenterande tal ämnen lista

Sveriges största utbud av födelsedagstal från professionella talskrivare. Jag har fått en del förfrågningar om ämnen till det argumenterande talet. Här kommer några som jag drog ur min hatt. Man måste självklart inte välja något av dessa. För alla ämnen gäller att man kan vara för eller emot.


Tips på ämnen för argumenterande tal ? Hej, jag ska hålla ett argumenterande tal i svenska där min svenska lärare har sagt att man själv får välja ämne. Här är en lista på 1ämnen för retorisk argumenterande framställning. Du väljer ett ämne , skriver talet för ca minuters talande. Du kan behöva läsa på i olika ämnen ! Du ska inte bara tycka eller presentera åsikter. Du ska ge fakta, bakgrun argument och bemöta tänkbara motargument.


Har letat fram mitt braiga hopprep och lovat mig själv ett träningspass lite senare när jag kommit någon vart med mitt argumenterande tal. Snart har vi ett projekt i svenskan, där man ska hålla ett argumenterande tal. I min klass finns det ingen som diskuterar, därför tänkte jag hålla ett väldigt kontroversiellt och provocerande tal som gör alla arga. Själva tanken är att de ska attackera mig med ord och att jag ska kunna försvara dem.


Hoppas ni kan hjälpa mej, jag ska välja ett ämne att argumentera om i skolan. Talet kan vara om exakt vad som helst men jag har en riktig idétorka så jag undrar om Sweddit kanske har något aktuellt eller intressant som jag skulle göra mitt tal om? Några tips på bra ämnen för ett argumenterande …. Det är också en bra idé att skapa en stark inledning och en stark avslutning i ditt argumenterande tal , som både fångar uppmärksamhet och lämnar avtryck hos åhörarna.


Guide till argumenterande tal. Få hjälp med att skriva ett riktigt bra argumenterande tal med vår guide. Va inte den som argumenterar för att få handla på systembolaget när man är bara.


För jävla många som kör den som sitt argumenterade tal , och man ser att lärare är rätt trötta på att höra den flera gånger när elever ska hålla argumenterande tal. Denna kategori har inte bara bredd utan också djup, då seriösa ämnen tas upp till diskussion. Texterna skall inte ses som regelrätta tal utan mer som mallar och språngbrädor för dina egna tankar. Vill du beställa ett specialskrivet tal ? Jag har lärt mig att det i ett argumenterande tal alltid måste finnas något svar på tal till de som inte håller med om argumentet eller inte tycker som du. Därav vad som skulle kunna vara minus men det måste följas upp med att vi minsan tänk på det och hur vi löser problemet.


Jag ska hålla ett argumenterande tal imorgon (jag vet att jag är sent ute) men jag har inget ämne. Jag ska hålla talet i 3-minuter och jag ska övertyga läraren och eleverna om att min ståndpunkt är den rätta. Jag vill nu jättegärna ha tips på ämnen jag kan prata om, och säg inte Ta något du brinner för för det finns inget.


Argumenterande tal ämnen lista

Nu är det så här att på svenskan så har vi fått en uppgift att vi i fem minuter ska argumentera om ett ämne. Det stora problemet är att jag har ingen fantasi. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig om ett roligt ämne ? Tjaa Det är såhär att jag ska skriva ett första utkast till engleskalektionen imorgon.


Vet du vad jag tog för ämne ? Jag fick MVG på talet och MVG i slutbetyg! Det är bara att köra efter magkänslan: det du kan bäst är det du kan bäst. Ska du hålla ett riktigt bra informerande tal , krävs det att du vet vad du pratar om, du har koll, du tycker om ämnet och kan prata fritt kring det utan eventuella stödord. Vad vill du övertyga läsaren om?


Argumenterande tal ämnen lista

Ex: Det vore bättre med synliga cyklar i trafiken, för då blev det inte så många olyckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg