onsdag 25 mars 2020

Systemteori i skolan

PIаn vаn zаkеnmаn hееft еnоrmе imрасt ор jоuw inkоmstеn! Vеrdiеn еIkе dаg gеId! Probeer het vandaag nog! Se foton på gamla klasskamrater!


Systemteori i skolan

Gunnar Cardell skriver om skolan utifrån ett systemteoretiskt perspektiv. Uppsatser om SYSTEMTEORI I SKOLAN. Intervjuerna utfördes på tre olika skolor i en kommun utanför Göteborg. Människor är delar av ett system som fungerar tillsammans.


Rektorerna lät personalen skriva ner vad de tyckte om skolan och fick in sida upp och sida ner på det som var bra – men också en hel del som behövde åtgärdas. Och detta diskuterades fram och tillbaka i olika konstellationer. Personalen ville till exempel utveckla rasterna och det jobbar man med just nu.


Systemteori i skolan

Att läsa en bok om systemteori är kanske inte den första tanken som slår en i rollen som IKT-pedagog. Trots det är det just det som jag har gjort. Faktum är att ju längre vi har jobbat som IKT-pedagoger inom Kalmarsunds gymnasieförbund ju tydligare har det blivit att tänka mer i termer av system och strategier. KASAM och systemteori , inklusive Bronfenbrenners ekologiska modell, utgör uppsatsens teoretiska utgångspunkter.


Systemteori i praktiken – konsten att lösa problem och nå resultat. Det ligger i systemteorins karaktär att teorin utvecklas genom analys av de system som studeras. När systemteoretiska begrepp och principer tillämpas inom olika vetenskaper medför detta också att teorin utvecklas och prövas.


Systemteori i skolan

Inom ekologin har bland andra Howard T. Odum, Eugene Odum och Fritjof Capra arbetat med systemteori. Ta kontakt med vännerna från skolan igen. Massor av foton och minnen! Om att förstå helheter, relationer, funktioner, sammanhang och mönster.


Denna bok förklarar hur systemteorin fungerar i praktiken. På Sjöstadsskolan vill vi förenkla, standardisera och effektivisera vårt arbete, så att vi får tid över till kollektivt lärararbete. Se gärna filmen ovan som. Skolan har i uppdrag att förmedla och förankra grundläggande värden och främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och verka i samhället.


Skolan ska förmedla de mer beständiga kunskaper som utgör den gemensamma referensram alla i samhället behöver (Lgr 1 Kap 1). Vi blir således till i våra realtioner. Det våras för karriärtjänster i skolan – igen. Nya statliga pengar ska göra lärarjobbet mer attraktivt och få fler lärare att vilja arbeta i utanförskapsområden.


Men för att både lärare och skolledare ska kunna utvecklas i sina jobb måste de få tydliga uppdrag och avsatt tid för fortbildning. Det har också betydelse för hur samarbetet med andra yrkesgrupper på skolan kommer att se ut. Från att ha betraktat eleven som bärare av ett problem i skolsituationen vill man i styrdokumenten vidga synen och betrakta specialpedagogiken ur ett bredare perspektiv.


Viktigt att poängtera är att alla dessa fyra teorier fortfarande ligger till grund för hur lärandesituationerna är konstruerade. Tillexempel så finner man behaviorismen i dagens skola med målformuleringar och även att lärare har ambi­tionen att nå dessa mål genom att ”bryta ned lärandet”. Henri Fayol är förgrundsgestalt i den administrativa skolan. Han bygger sin teori främst på sin erfarenhet från gruvbranschen och menar själv att han bara skrivit ner sina erfarenheter av god administration.


Administrativa skolan poängterar att ansvar ska vara kopplat till auktoritet och vice versa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg