måndag 24 februari 2020

Träning efter tvt operation

Ongoal erbjuder ett brett sortiment av innebandyutrustning från ledande märken! Ansträngningsinkontinens innebär att individen ofrivilligt läcker urin under aktiviteter som lägger belastar urinblåsan, så som att nysa, hosta, skratta eller hoppa. Du bör vänta med samlag till veckor efter operationen av samma skäl som ovan. Bäckenbottenträning (knipövningar) kan du börja med veckor efter. När började jag träna och hur såg min träning ut?


Hur kroppen reagerar efter ett ingrepp verkar vara olika, hur snabbt man återhämtar sig och hur länge man känner sig öm och stel.

För dagar sedan gjorde jag en TVT operation i Stockholm och igår började jag under dagen blöda en hel del vilket jag inte hade gjort innan. Efter Nicoles släktkalas blev det dock värre och värre så ringde till sjukvårdsupplysningen och de rekommenderade mig att åka direkt till akuten. När veckor passerat efter Din operation Nu räknas såret vara läkt och börjar då tåla större belastningar.


Du kan då trappa upp till din ”normala” vardag med träning , ansträngande arbete och tyngre lyft. TVT -O eller TOT operationerna. Om vi summerar alla dessa råd kan vi kort säga att det går alldeles utmärkt att vara aktiv och röra på sig, men med måtta.


Det ligger då som ett U och ger stöd (ej lyft). Vad innebär själva operationen ?

Jag gjorde min tvt -o operation för exakt en vecka sedan, ångrar det inte en sekund! Nu är man bara nyfiken på om det fungerar, så längtar till jag kan köra mitt första motionspass! Min operation gick jättebra, valde lokalbedövning med lätt narkos i början. Före operationen brukar du även få lugnande och smärtstillande läkemedel som gör att det du får mindre ont efter operationen.


Läkaren frågar också om du brukar ha ont och regelbundet använder läkemedel mot smärta. Du kan då behöva få en större dos för att få en bra smärtlindring efter operationen. Jag ska göra en op snart men är lite orolig för hur det blir efteråt. I stället för att föra upp bandets ändar bakom blygdbenet som vid klassisk TVT , för man dem åt sidan, mot ljumsken. Jag vill helst slippa sjukskrivning då jag har eget företag.


Klarar man av att jobba dagen efter ? I den studien kom det att ingå 1patienter, och vid uppföljningen ett och ett halvt år efter operationen visade sig procent vara kurerade och nöjda (10). Angående träning så ska man i allmänhet inte träna enbart t ex bröst muskler förens efter ett halvår då man är färdigläkt Ang underkropps träning som cykla och så sa han 3-v och överkropp, jogging etc efter veckor. Inte bra om det rör på sig för mycket då implantaten kan åka runt och fickorna kan förstöras.


Operationen tog bara ungefär fem minuter och Mia kunde åka hem senare samma dag. Var det så här enkelt att bli av med mina enorma besvär? Och det enda jag kände var lite stramhet, som träningsvärk, i några dagar efteråt.


Jag tog det lugnt någon dag och sedan började jag jobba och leva igen, säger hon. Jag hade ansträngningsinkontinens (hosta, nys, träning , samlag).

Gå till din barnmorska så kan hon göra test på dig. De fyllde upp blåsan med koksalt och så fick man göra olika övningar och se om det läckte. Under operationen sätter man in ett band under slemhinnan i slidan och lyfter upp urinröret. Ingreppet sker vanligtvis i narkos. Efter ingreppet får du stanna på uppvaket ett par timmar tills du kan tömma urinblåsan spontant och sedan kan du gå hem.


I cirka två veckor efter ingreppet ska du undvika träning och tunga lyft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg