onsdag 6 maj 2020

Vi med hypokondri symptom

Hypokondri är en ständig rädsla att bli allvarligt sjuk eller tro att du redan är det. Symptom på hypokondri. För att bekräfta detta letar du efter symptom på kroppen och läser mycket om tillstånd på nätet.


Finns det fler som jag? Lever med daglig rädsla att få cancer eller att hjärtat ska sluta slå, har dagligen något fel.

Visar endast inlägg av Fru Ågren. Den som oroar sig mycket för att bli eller vara allvarligt sjuk, trots att medicinska bevis saknas, kan lida av hälsoångest (ett modernare namn för det som tidigare kallades ” hypokondri ”). Hälsoångest kan orsakas av andra psykiska sjukdomar eller uppträda i kombination med dessa, till exempel OCD.


Anonym (Maria­) Visa endast. Människor med hypokondri upplever en cykel av påträngande tankar följt av tvångsmässig kontroll, mycket likt symptomen vid tvångssyndrom. Personer med hypokondri är rädda för att ha en sjukdom, patienter med OCD oroar sig om att få en sjukdom eller att överföra en sjukdom till andra.


Jag har så länge jag kan minnas lidit av hälsoångest, dock är det inte förrän på senare tid som jag har drabbats av svåra ångestattacker.

Misstänker du att du lider av hypokondri ? Gör ett test här för att se hur många av symptomen på hypokondri som stämmer in på dig. Då är det väldigt vanligt att tolka alla kroppsliga symptom som ett tecken på att cancern är tillbaka. Denna typ av hypokondri brukar dock gå över efter ett tag.


Ofta grundar sig hypokondri i ångest och kontrollbehov – att det är jobbigt att stå ut med osäkerheten som livet innebär och vill ha garantier om en god hälsa. Tvångssyndrom är en del av hypokondri. Detta eftersom du har vid hypokondri tvångsmässiga tankar om att du är allvarligt sjuk och att du regelbundet undersöker din kropp och letar efter symptom. Du kan dock ha tvångssyndrom utan att ha hypokondri. Hur ska jag bemöta min mans hypokondri.


Han har nyligen genomgått en omsorgsfull hälsokontroll, han är frisk med undanta av högt blodtryck. Man har kollat hjärta, gjort en tarmröntgen mm. Nu är han sjuk i samma influensa som jag hade för en vecka sedan men han är sju gånger sämre än mig.


Det får aldrig bli så att en patient med hälsoångest får sämre somatisk vård på grund av sin sjukdomsoro. Samtidigt måste vården bygga på en medicinsk bedömning. Patienten bör erbjudas hjälp för sin hälsoångest i och med att den ofta är ett problem i sig.

Varför bara lindra och trösta när vi kan bota? Ta med mig Tom och så snackar vi hypokondri. I en stor jäkla röd soffa skulle vi sitta och snacka om min resa och alla dom Tom behandlat!


Jag ska åka och hälsa på Tom någon dag. Kanske börjar vi smida planer? Vill du komma i kontakt med Tom så hittar du hans hemsida HÄR!


Du som lider av hypokondri har en egen resa som kanske måste. Om en patient är övertygad om att ha symptom för en eller flera allvarliga sjukdomar som det inte går att hitta spår av med medicinska instrument (eller andra vetenskapliga metoder) samtidigt som patienten vägrar lyssna på argument från flera olika läkare att symptomen är psykiska så kan man ge diagnosen hypokondri. Får du höga poäng i nedanstående test kan det finnas en sannolikhet att du lider av hypokondri. Då rekommenderar vi att du söker hjälp hos läkare för att kanske få en remiss till råd och behandling.


Här kan du även testa dig för generell ångest. Detta test har designats för att mäta om du har problem med hypokondri. Vi är nog många som varit på väg att gå under av hypokondri.


Jag sökte på eget bevåg psykologhjälp när jag efter flera års återkommande, och periodvis outhärdlig, oro för ALS och MS (där somatiska symptom som domningar och muskelsvaghet etc inte gjorde saken bättre). Fick även ”akut hudcancer”. Mange mennesker med hypokondri har kun to kategorier at vælge mellem, nemlig forklarlig bagatel eller alvorligt symptom.


Hvis man har så få muligheder, bliver man let offer for en øget angst for sygdom. Det er da vigtigt, at man lærer, at nogle fysiske symptomer faktisk er meget almindeligt i befolkningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg